26.03
Біологія 9 клас
Тема Еволюція людини. Етапи еволюції людини
Опрацювати§45 переглянути відео за посиланням Еволюція людини
Створити хронологічну схему етапів розвитку людини
Опрацювати§45 Дати відповіді на запитання в підручнику
Хімія 7 клас
Тема
Обчислення масової частки і маси розчиненої речовини в розчині.
Біологія 9 клас
Тема Еволюція людини. Етапи еволюції людини
Опрацювати§45 переглянути відео за посиланням Еволюція людини
Створити хронологічну схему етапів розвитку людини
Опрацювати§45 Дати відповіді на запитання в підручнику
Хімія 7 клас
Тема
Розрахункові задачі
Опрацювати§34 виконати вправи до параграфа
Д.з.Опрацювати§34 впр.5,6
с.160
Додаток ( для вдосконалення умінь)
Розв’яжіть задачі:
1. 25г солі заляли 100г води. Визначіть масову частку солі в
утвореному розчині.
2. 15г цукру заляли 100мл води. Визначити масову частку
розчиненої речовині в даному розчині.
3. 7г певної речовини розчинили у 34г спирту. Визначіть
масову частку розчиненої речовини в розчині.
4. Приготували 40г розчину, де масова частка солі становить
10%. Скільки грам солі і який об’єм води
в приготовленому розчині?
5. Приготували 74г розчину, де масова частка солі становить
20%. Визначіть масу солі і води в розчині.
6. Приготували 100г розчину, де масова частка солі становить
15%. Визначіть масу солі і води в розчині.
7. Приготували 150г розчину, де води 120г. Визначіть масову
частку розчиненої речовини в розчині.
8. Приготували 220г розчину, де води 212г. Визначіть масову
частку розчиненої речовини в розчині.
9. Приготували 200г розчину, де цукру 5г. Визначіть масову
частку води в розчині.
10. 100г розчину, де солі 5% змішали з 70г розчину, де солі
10%. Визначіть масову частку солі в новоутвореному розчині.
11. До 40г розчину з масовою часткою розчиненої речовини 15%
додали 80г розчину, де масова частка розчиненої речовини становить 20%.
Обрахуйте масову частку розчиненої речовини в новоутвореному розчині.
12. У 40г 20%-го
розчину доляли ще 20мл води. Визначіть масову частку солі в новоутвореному
розчині.
Тема Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі.
Опрацювати§54
Підготувати
повідомлення про комунікації тваринБіологія 10 клас
Тема Проект: створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо
(один
на вибір) орієнтовні теми:
Генетичний моніторинг в
людських спільнотах. Скринінг-програми для новонароджених.Генотерапія та її
перспективи.
Д.з.Підготувати проєкт
Біологія 11 клас
Тема Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля.
Опрацювати§47 Переглянути презентацію за посиланням Види забруднення
Д.з.Опрацювати§47Самостійна робота с.182
25.03
Хімія 10 клас
Тема
Навчальні
проекти
11. Екологічна безпечність застосування і
одержання фенолу.
12. Виявлення фенолу в екстракті зеленого
чаю або гуаші.
13. Вуглеводи у харчових продуктах:
виявлення і біологічне значення.
15. Натуральні волокна рослинного
походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування.
16. Штучні волокна: їхнє застосування у
побуті та промисловості.
17. Етери та естери в косметиці.
|
Кожному учневі підібрати матеріал і виконати один проект на вибір. Оформити в зошиті. Перевірятиму після карантину. Оцінюватмуться всі учні.
Д.з. Створити проект
Хімія 11 клас
Тема Поняття про жорсткість води та способи її усунення. Навчальний проект14. Усунення тимчасової і постійної жорсткості води.
Опрацювати§36 Створити ментальну карту по даному параграфу. Виконати впр. 6 с.172
Д.з. Опрацювати§36 Впр. 7
Біологія 7 клас
Тема Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна, соціальна.
Біологія 6 клас
Тема Рослинні угруповання.
Опрацювати §46 Заповнити таблицю
Д.з. Опрацювати §46 Охарактеризувати рослинні угрупування лісу та лук своєї місцевості. Записати в зошит
Хімія 9 клас
Тема Мило, його склад, мийна дія. Навчальний проект 14. Виготовлення мила з мильної основи
Переглянути відео за посиланням Мило
Виконати впр.418
Д.з.Опрацювати
Впр.420
24.03
Біологія 10 клас
Тема: Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація.
Прочитай додатковий матеріал Додаток
Скласти опорну схему до теми
Д.з.Опрацювати§37
Біологія 11 клас
Тема Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні
Опрацювати §46 Переглянути відео Екологія
Скласти опорний конспект
Д.з. Опрацювати§46 заповнити таблицю с.179
Хімія 8 клас
Тема Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами. Ряд активності металів. Реакції заміщення
Опрацювати§30с.161-165 Опрацювати матеріал за посиланням Кислоти (хімічні властивості)
Виконати впр.236а
Біологія 9 клас
Тема Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції
Опрацювати§44 Переглянути відео докази
Пройти тест за посиланням Тест
Д.з.Опрацювати§44 Дати відповіді на питання до параграфа
23.03
Біологія 6 клас
Хімія 11 клас
Тема Поняття про жорсткість води та способи її усунення. Навчальний проект14. Усунення тимчасової і постійної жорсткості води.
Опрацювати§36 Створити ментальну карту по даному параграфу. Виконати впр. 6 с.172
Д.з. Опрацювати§36 Впр. 7
Біологія 7 клас
Тема Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна, соціальна.
Опрацювати
§ 51,52, 53
Скласти опорну схему
Д.з.Опрацювати § 51,52, 53 Навести приклади різних форм поведінки тварин
Тема Рослинні угруповання.
Опрацювати §46 Заповнити таблицю
Рослинне угруповання
|
Характеристика
|
Ліс:
а)
широколистяний
б) мішаний
в) хвойний
|
|
Луки:
а) природні
б) штучні
|
|
Степ
|
|
Болото
|
Д.з. Опрацювати §46 Охарактеризувати рослинні угрупування лісу та лук своєї місцевості. Записати в зошит
Хімія 9 клас
Тема Мило, його склад, мийна дія. Навчальний проект 14. Виготовлення мила з мильної основи
Переглянути відео за посиланням Мило
Опрацювати§29
|
Д.з.Опрацювати
§29
|
24.03
Біологія 10 клас
Тема: Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація.
Прочитай додатковий матеріал Додаток
Скласти опорну схему до теми
Д.з.Опрацювати§37
Біологія 11 клас
Тема Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні
Опрацювати §46 Переглянути відео Екологія
Скласти опорний конспект
Д.з. Опрацювати§46 заповнити таблицю с.179
Хімія 8 клас
Тема Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами. Ряд активності металів. Реакції заміщення
Опрацювати§30с.161-165 Опрацювати матеріал за посиланням Кислоти (хімічні властивості)
Виконати впр.236а
Опрацювати§30с.161-165
Впр.236 бБіологія 9 клас
Тема Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції
Опрацювати§44 Переглянути відео докази
Пройти тест за посиланням Тест
Д.з.Опрацювати§44 Дати відповіді на питання до параграфа
23.03
Біологія 6 клас
Тема Екологічні групи рослин (за відношенням до світла, води, температури). Життєві форми рослин.
Опрацювати §45
Переглянути відео за посиланням Екологічні групи
Переглянути презентацію за посиланням Презентація
Виконати тести Тести Питання та ваші відповіді записати в зошит
Д.з.
Опрацювати §45 Навести приклади
рослин різних екологічних груп своєї місцевості
Додатковий
матеріал
Класифікація життєвих форм рослин
(за Раункієром)
Серед спеціалістів-ботаніків
популярна класифікація К. Раункієра за розміщенням бруньок чи верхівок пагонів
протягом несприятливої пори року щодо поверхні ґрунту і снігового покриву. Ця
ознака має глибокий біологічний зміст: захист твірних тканин рослин,
призначених для продовження росту, забезпечує безперервне існування особини в
умовах середовища, що різко змінюється.
• Фанерофіти (відкриті) — рослини,
бруньки росту в яких розміщені вище за 30 см від поверхні землі. До них
належать дерева і кущі.
• Хамефіти (приземисті) — рослини,
бруньки відновлення яких розміщені біля поверхні ґрунту або не вище за 20–30 см
від поверхні, взимку можуть перебувати під снігом. Це напівкущі та кущики.
• Гемікриптофіти (приховані) —
рослини, бруньки відновлення яких розміщені на рівні поверхні ґрунту або в
поверхневому його шарі, часто вкритому підстилкою. До них належать більшість
багаторічних трав.
• Криптофіти (заховані) — рослини,
бруньки відновлення яких заховані у ґрунті чи під водою. До цієї групи належать
рослини, які мають видозмінені пагони — цибулю, бульбу чи кореневище.
• Терофіти — однорічні рослини, які
не мають бруньок, розмножуються лише насінням.
Хімія 8 клас
Тема Фізичні властивості
кислот.
Опрацювати§30с. 160,161
Опрацювати матеріал за посиланням Кислоти до хімічних властивостей кислот
Виконати завдання , які є на цій сторінці, а також № 242 на с.168 підручника
Д.з.Опрацювати§30с.
160,161 впр234
Хімія 10 клас
Тема Сахароза, крохмаль і целюлоза: молекулярні
формули, гідроліз.
Виконати вправу 7 с.107
Д.з.Опрацювати§20 до кінця§21 Впр 9с.103
Розгадати кросворд впр.10 с.107
Д.з.Опрацювати§20 до кінця§21 Впр 9с.103
Розгадати кросворд впр.10 с.107
Біологія 8 клас
Тема Слухова
сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження: вимірювання
порога слухової чутливості
Опрацювати§44
Тести з вашими відповідями записатии в зошит
Д.з. Опрацювати§44 Провести
лабораторне дослідження с.211
20.03
Біологія 8 клас
Тема :Зорова
сенсорна система. Око. Гігієна зору. Лабораторне дослідження:визначення акомодації ока;
Опрацювати§43
Провести лабораторне дослідження " Визначення акомодації ока" стор.203. оформити в зошиті
Пройти тести за посиланням тест
Питання та правильні відповіді записати в зошит
Пройти тести за посиланням тест
Питання та правильні відповіді записати в зошит
Д.з. Опрацювати§43
Виробити основні
правила для збереження зору
Хімія 9клас
Тема Вищі карбонові
кислоти: стеаринова, пальмітинова, олеїнова. Жири, Склад жирів, фізичні властивості.
Природні й гідрогенізовані жири. Біологічна роль жирів.
Пройти тестування за посланням Оцтова кислота Питання та правильні відповіді записати в зошит
Опрацювати§28
Додаткова інформація по темі Доповнення до теми Виконати впр.405,406,410
|
Д.з. Опрацювати§28 Впр.402, 403
Хімія 11клас
Тема Поняття про жорсткість води та способи її
усунення.Навчальний проект14. Усунення тимчасової і постійної жорсткості
води
Опрацювати§36
Переглянути презентацію за посиланням твердість води
Пройти тести за посиланням тест
Опрацювати§36 Впр. 7
19.03 |
Біологія 9 клас
Тема Механізми видоутворення.
Опрацювати§43 Переглянути відео за посиланням
Пройти тести за посиланням Тести
Д.з. Опрацювати§43
Заповнити таблицю
Ознака
|
Видоутворення
|
|
географічне
|
екологічне
|
|
З якими територіями пов’язане?
|
||
Які форми ізоляції діють?
|
||
Якими шляхами здійснюються?
|
||
Приклади
|
Хімія 7 клас
Тема Вода — розчинник.
Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина. Кількісний склад
розчину. Масова частка розчиненої речовини.
Опрацювати§32, 33
|
Переглянути презентацію за посиланнямПрезентація
Виконати завдання .які є в презентації
Д.з
Впр 8
Опрацювати§32, 33
|
Біологія 7 клас
Тема Набута
поведінка. Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин.
Опрацювати §49, 50
Переглянути відео Способи орієнтування
Запитання та ваші відповіді переписати в зошит
Д.з.Опрацювати §49, 50
Біологія 10 клас
Тема Сучасні
завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі
спадковою схильністю, їхні причини.
Ланцюгова реакція» ( закінчити речення )
1.
Засновником генетики вважають ……..
……………………......
2.
Найменша структурна і функціональна
одиниця спадковості ……
3.
Сукупність генів організму……………………………………...
4.
Сукупність генів і ознак організму…………………………..…
5.
Схрещування, що аналізується однією парою ознак…....
6.
Пара ознак гомологічних
хромосом………………………………
7.
Особина, що надає один сорт гамет……………………….
8.
Ген, що пригнічує прояв іншого алельного
гену………….
9.
Ознака, що проявляється під час
неповного домінування… .
10. Особина,
що надає два сорти гамет …………………….
Опрацювати текст
Обговорення вислову: Наші
лікарі мають як азбуку знати закони спадковості. Втілення у життя наукової
істини допоможе позбавити від багатиьох скорбот і горя. академік І.П Павлов
- Як ви гадаєте, чому Павлов
так висловився? Що він мав на увазі?
Відповідь записати в зошит
Пролунав
весільний марш Мендельсона. Народилася молода сім'я. І ось в один чудовий
момент молодята вирішили завести дитину. Вони мріють про те, що їхня дитина
буде красивою, як мама, розумною, як тато. Тато
вимагає сина. А мама бажає донечку. Спори вже здатні перерости у
сварку. І тоді втручається мудра бабуся, яка пояснює, що головне - дитина повинна
бути здоровою. Щоб не сталося, як в казці у О.С.Пушкіна:
Родила царица в ночь не то сына, не то дочь
Родила царица в ночь не то сына, не то дочь
Не мышонка, не лягушку, а
неведому зверушку…
А й справді, не завжди народження дитини приносить в будинок тільки радість. Щороку народжується 200 тисяч дітей зі спадковими хворобами, з них 40 тисяч залишаються жити з вродженими вадами. Щороку в світі народжується 90 тисяч розумово відсталих дітей і 150 тисяч тих, кому буде важко вчитися.
А й справді, не завжди народження дитини приносить в будинок тільки радість. Щороку народжується 200 тисяч дітей зі спадковими хворобами, з них 40 тисяч залишаються жити з вродженими вадами. Щороку в світі народжується 90 тисяч розумово відсталих дітей і 150 тисяч тих, кому буде важко вчитися.
3.2 Презентація роботи домашніх груп.
1група: Спадкові хвороби людини: методи їх визначення.
Спадкові хвороби – захворювання, що обумовлені
порушеннями в процесах збереження, передачі та реалізації генетичної
інформації. В основі спадкових захворювань лежать генні, хромосомні та геномні мутації. Відповідно до цього всі
спадкові хвороби людини можна об’єднати в 4 великі групи:
- генні- моногенні, виникають як
результат пошкодження ДНК на рівні гена. До таких захворювань належать хвороби
обміну амінокислот: альбінізм (шкіряно-очний), фенілкетонурія (зниження активності); ліпідного: хвороба Німана – Піка (дегенерація
нервових клітин); сполучної тканини: синдром Марфана (павукові пальці, арахнодактилія) та інші; - геномні пов’язані з зміною
кількості хромосом, що виникають в статевих клітинах одного з батьків, 50%
спонтанних абортів і 7% мертвонароджених.
З покоління в покоління
передається не більше, ніж 3-5% з них. Наприклад, синдром Дауна, синдром Клайнфельтера, синдром Патау, полісомія по
Х-хромосомі та інші; - хромосомні пов’язані з внутрішньо- і міжхромосомними перебудовами: синдром кошачого лементу (відсутність фрагменту 5-ої хромосоми), синдром Уільямса (обличчя ельфа –
перебудова хромосом), синдром Ангельмана (сидром
Петрушки – випадіння ділянки 15- ої хромосоми); - мультифакторні виникають в
результаті розвитку хвороби і впливу факторів навколишнього середовища: гіпертонія, цукровий діабет, ревматизм,
шизофренія, язвена хвороба, бронхіальна астма, псоріаз, цироз печінки, ішемія
та інші.
За
локалізацією генів, які спричиняють розвиток, спадкові хвороби можна розділити
на ядерні та мітохондріальні. Більшість спадкових хвороб людини стосується
ядерного спадкового матеріалу. Людина є носієм одного або декілька патологічних
генів, але не всі пошкодження успадковуються. Слід розрізняти спадкові
захворювання від уроджених, які з’являються ще в процесі ембріогенезу. Спадкові
захворювання становлять близько ¾
уроджених. Серед загальної захворюваності населення спадкова становить 15-25% .
тепер відомо 6000 спадкових захворювань і їх кількість зростає. Таким чином,
спадкові захворювання – це захворювання,
що пов’язані з успадкуванням ві батьків дефектних генів, а уроджені залежать
від порушень, що виникають під час індивідуального розвитку організму:
порушення мейозу під час утворення статевих клітин, випадкового поєднання генів
при заплідненні та інше. Такі порушення виникають під дією фізичних, хімічних,
біологічних впливів, які називають мутагенами: радіаційне, ультрафіолетове випромінювання,
температура, тиск, неправильне харчування, вживання алкоголю, наркотичних
препаратів, ліків, укус комах, вірусні і інфекційні захворювання тощо.
2 група: Методи визначення спадкових хвороб.
Генетика
людини вивчає особливості успадкування генетичних ознак в залежності від
генотипу людини і факторів зовнішнього середовища. Незважаючи на труднощі в дослідженнях,
генетика людини вивчена набагато краще генетики інших організмів. Вчені
виділяють наступні методи вивчення спадковості і генетичних захворювань.
1.
Генеалогічний (генетичний) метод ґрунтується на вивченні
родоводу людини. Допомогає виявити особливості успадкування нормальних і
патологічних ознак організму людини.
2.
Близнюковий метод
ґрунтується на виявленні впливу спадковості і зовнішнього середовища на
розвиток хвороб одно- і різнояйцевих близнюків.
3.
Цитогенетичний метод ґрунтується на дослідженні структури
хромосом у здорових і хворих людей.
4.
Біохімічний метод ґрунтується на дослідженні особливостей обміну
речовин людини.
5.
Імуногенетичний метод ґрунтується на встановленні діагнозу
при вроджених імунодефіцитних патологіях.
Дерматогліфічний метод використовується для діагностики деяких геномних
і хромосомних мутацій.
Питання тестів переписати в зошит і вказати правильний варіант відповіді
Біологія 11 клас
Тема Узагальнення знань
Завдання Виготовити ментальну карту по параграфам 39-45
18.03
Хіміяґ 10 клас
Тема Глюкоза: молекулярна формула та її відкрита форма. Хімічні властивості глюкози. _ Л.Д.2.0киснення глюкози свіжо одержаним купрум(ІІ) гідроксидом.
Опрацювати§20 с.99-102 до сахарози Виписати відповідні реакції
Переглянути відео за посиланням Взаємолдія з купрум(ІІ) гідроксидом
Виконати вправу 4,5 с.103
Д.з. Опрацювати§20 с.99-102 до сахарози Впр.8с.103
Хімія 11 клас
Тема Солі, їх поширення в природі. Навчальний проект 13. Властивості і застосування карбонатів, нітратів і ортофосфатів лужних і лужноземельних металічних елементів, солей амонію
Опрацювати§33 до кінця
Тема Глюкоза: молекулярна формула та її відкрита форма. Хімічні властивості глюкози. _ Л.Д.2.0киснення глюкози свіжо одержаним купрум(ІІ) гідроксидом.
Опрацювати§20 с.99-102 до сахарози Виписати відповідні реакції
Переглянути відео за посиланням Взаємолдія з купрум(ІІ) гідроксидом
Виконати вправу 4,5 с.103
Д.з. Опрацювати§20 с.99-102 до сахарози Впр.8с.103
Хімія 11 клас
Тема Солі, їх поширення в природі. Навчальний проект 13. Властивості і застосування карбонатів, нітратів і ортофосфатів лужних і лужноземельних металічних елементів, солей амонію
Опрацювати§33 до кінця
Підготувати повідомлення по темі.,записати в зошит
Виконати вправи 5,6 після параграфа
Д.з Опрацювати§33 до кінця Впр. 7
Біологія 7 клас
Тема Поведінка
тварин, методи її вивчення.Вроджена
поведінка.
Опрацювати§47. 48
Переглянути відео за посиланням Поведінка тварин. Дати відповіді на запитання , які зустрінуться при перегляді відео, записати в зошит
Скласти опорні схеми до текстів
Д.з. Опрацювати§47. 48
Підготувати повідомлення " Прикмети пов'язані з поведінкою тварин "
Біологія 6 клас
Тема Покритонасінні
(Квіткові)
Вправа
«Так чи ні».
1. Голонасінні бувають деревами, кущами і
трав’янистими рослинами.
2. Стовбури голонасінних не мають кори.
3. Лише деякі голонасінні рослини мають насіння.
4. Сосна та ялина - це хвойні рослини.
5. Хвойні мають голчасті листки.
6. Запилення голонасінних відбувається за допомогою
вітру.
7. Для запліднення голонасінних потрібна вода.
8. Насіння голонасінних рослин нічим не захищене,
розташоване на лусочках шишок.
9. Шишки бувають чоловічими і жіночими.
10. Дозріла чоловіча шишка сосни звичайної має
буре забарвлення.
11. З шишок висипаються спори.
12. Кедрові горішки – це насіння сосни сибірської.
Опрацювати §43
Переглянути відео за посиланням Покритонасінні
дати письмову - Чому покритонасінні – найпоширеніша сучасна група рослин на земній кулі? письмово в зошиті.
Д.з: опрацювати відповідний параграф
у підручнику; Заповнити таблицю с.
193
підготувати цікаву інформацію про покритонасінні рослини (за бажанням).
Хімія 9 клас
Тема Хімічні властивості
етанової кислота: електролітична дисоціація, дія на індикатори, взаємодія з
металами, лугами, солями. Застосування етанової кислота.
Опрацювати§27 до кінця
Рівняння реакцій виписати в зошит
Опрацювати§27 до кінця
Рівняння реакцій виписати в зошит
Переглянути відео :
Дія на індикатори, Взаємодія з металом, Взаємодія з оксидами металів, Взаємодія з солями
Створити опорну схему Застосування етанової кислоти
Виконати впр 379, 382
Д.з. Опрацювати§27 до кінця впр384,386 За бажанням провести домашній експеримент
Дія на індикатори, Взаємодія з металом, Взаємодія з оксидами металів, Взаємодія з солями
Створити опорну схему Застосування етанової кислоти
Виконати впр 379, 382
Д.з. Опрацювати§27 до кінця впр384,386 За бажанням провести домашній експеримент
17.03
Біологія 10 клас
Тема: Генетичний
моніторинг в людських спільнотах. Особливості генофонду людських спільнот та
чинники, які впливають на їх формування. Закономірності розподілу алелів в
популяціях.
Опрацювати текст . Скласти 3 тестових запитання
1. Генетичний моніторинг у людських спільнотах
Генетичний моніторинг — це заходи, за допомогою яких відстежують виникнення і поширення спадкових патологій. Моніторинг здійснюється через обстеження певних груп населення і виявлення нових мутацій, що були успадковані від попередніх поколінь; збирання, обробку, аналіз і збереження інформації про виникнення захворювань, які можуть бути викликані мутагенною дією середовища.
Головні завдання генетичного моніторингу полягають у визначенні темпу мутаційного процесу в населення; розрахунку генетичного вантажу і шкоди для здоров’я у зв’язку з цим.
2. Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування
Генофонд людини — це сукупність усіх генів у загальній популяції людини як біологічного вигляду (гени всіх живих на Землі людей).
Спільна популяція людини позначає сукупність усіх людей Землі. Спільна популяція сучасної людини поділяється на:
• раси (австралійська, азіатська, європейська, негроїдна);
• нації (американці, китайці, монголи, українці, татари тощо);
• народи і народності (великі й малі популяційні групи);
• етнічні групи (близько 5-6 тис.) — у кожній групі своя мова спілкування або наріччя.
Особливості генофонду людини:
1) глибоке диференціювання або неоднорідність генотипів за збереження загальної сукупності генів;
2) залежність генофонду сучасної людини від генофонду його предків;
3) генетична цілісність генофонду;
4) генетичний вантаж.
Перші дві особливості можна об’єднати в одну — кількісну та якісну складову генофонду, базову характеристику геномного здоров’я людини.
Третя особливість пов’язана з розмноженням, в ході якого здійснюється постійний обмін спадковим матеріалом усередині спільної популяції, і кожне нове покоління людей додає в геном певний внесок (залежно від пристосованості їхніх генотипів до середовища існування).
У зв’язку з тим, що умови навколишнього середовища впливають на життєздатність і репродуктивність організмів з різними генотипами по-різному, генофонд людства поступово змінюється в результаті природного відбору. Більш пристосовані люди (генотипи) частіше виживають і залишають потомство.
Четверта особливість пов’язана з наявністю у спільній популяції людей зі зміненою спадковістю (мають спадкову патологію).
Такі люди менш пристосовані до виживання, у них збільшена захворюваність і зменшена тривалість життя, у зв’язку з чим вони вибірково гинуть у процесі природного добору.
Таким чином, усі чотири особливості генофонду складають основу геномного та репродуктивного здоров’я людини.
3. Закономірності розподілу алелів у популяціях
Закономірності розподілу алелів у популяції вивчають за допомогою популяційно-статистичного методу. Зазвичай, коли говорять про популяцію, мають на увазі, що її члени не тільки тією чи іншою мірою пов’язані родинними зв’язками, але і є доступними один для одного як шлюбні партнери. Отже, жителів Києва та Риму навряд слід розглядати як єдину популяцію. Це різні популяції, які пов’язані незначними імміграційними потоками. Часткова репродуктивна ізоляція окремих популяцій обумовлена, як правило, їх географічною роз’єднаністю. В єдиній популяції різні схрещування повинні мати приблизно однакову ймовірність.
Повну випадковість схрещувань усередині популяції називають панміксією. Для панміктичної популяції існують певні співвідношення частот алельних генів, які описує закон Харді-Вайнберга. Вважається, що панміктична популяція має єдиний генофонд.
часто популяція, що є панміктичною по відношенню до одних ознак, не є такою для інших. Приклади: колір шкіри (люди переважно укладають шлюби з партнерами тієї ж раси) та групи крові (вибірковість партнера за цією ознакою відсутня).
Закон Харді-Вайнберга був сформульований 1908 р. незалежно цими двома авторами. Формулюється він так: припустимо, що в певній популяції частоти двох алелів А та В дорівнюють, відповідно, p та q (p + q = 1). Припустимо також, що схрещування та репродукція за даним локусом є випадковими. Тоді частоти алелів будуть залишатися постійними, а відносні частоти генотипів АА, АВ та ВВ становитимуть, відповідно, p2, 2pq та q2, тобто є членами розкладання біноміального виразу (p + q)2. Для аутосомних генів за відсутності порушень зазначених умов ця пропорція зберігається в усіх наступних поколіннях.
Закон Харді-Вайнберга є дійсним або може порушуватися за таких умов:
1) Схрещування має бути випадковим. Ця умова виконується для таких ознак, як група крові або поліморфні ферменти, але навряд чи є справедливою для таких ознак, як ріст (морфологічна ознака), а тим більше інтелект (поведінкова ознака).
2) Шлюби між близькими родичами збільшують у популяції кількість гомозигот. На основі відхилень від співвідношень Харді-Вайнберга можна навіть обчислити частоту таких шлюбів.
3) Співвідношення Харді-Вайнберга може порушуватися нещодавніми міграціями.
4) Іноді співвідношення генних частот порушує відбір.
5) Відхилення з’являється, якщо популяція є сумішшю субпопуляцій, що лише частково схрещуються між собою, а випадкове схрещування відбувається лише всередині субпопуляцій, і частоти генів відрізняються.
Додаткову інформацію можна отримати за посиланням Генофонд
Тестові запитання переслати в групу.
Біологія 11 клас
Тема Вчення В. І. Вернадського про біосферу та
ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи
Опрацювати параграф 45 Прочитати п.44 -це за четвер. урок якого не було
Переглянути презентацію Презентація
Виконати самостійну роботу на стор.174
Д.з опрацювати п.44-45.Повторити п.39-43 Підготуватись до ТО
Д.з опрацювати п.44-45.Повторити п.39-43 Підготуватись до ТО
Хімія 8 клас
Тема Хімічні властивості
лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, кислотними оксидами, солями.
Реакція нейтралізації. Л.д.№2
Опрацювати матеріал підручника п.29. що стосується розчинних основ.
Переглянути відео за посиланням Хімічні властивості основ
Виконати вправи в класі № 226а,б № 228а №230
Д.з п.29 стор154-157 до Термічний розклад № 226в №232
Біологія 9 клас
Тема Еволюційні фактори
Виконання самостійної роботи за такими завданнями:
- що з перерахованого відноситься до заслуг К.Ліннея?
- що з перерахованого відноситься до поглядів Ж.Б.Ламарка?
- що з перерахованого відноситься до вчення Ч.Дарвіна?
1. види виникли шляхом еволюції від тих видів, які жили колись
.
2. види створені творцем.
3. види незмінні, постійні, вічні, еволюції немає.
4. види непостійні, повільно змінюються, еволюціонують.
5. пристосованість - результат еволюції.
6. пристосованість організмів – результат еволюції шляхом
природного добору.
7. основна рушійна сила еволюції в природі – природний добір.
8. основна рушійна сила еволюції в природі – прагнення
організмів до прогресу та вдосконалення.
9. організми володіють тільки спадковістю.
10. для організмів характерна спадковість і мінливість.
11. у природі причиною природного добору є боротьба за
існування.
12. вперше розробив систему організмів, хоч і штучну.
13. ввів принцип подвійних назв видів.
14. вперше побудував систематику тварин у висхідному,
еволюційному порядку.
15. визнав “закон” успадкування нових ознак, набутих в
результаті вправляння чи не вправляння органів.
16. такого “закону” не визнавав: не кожна нова ознака
успадковується.
17. за своїм світоглядом - метафізик, ідеаліст.
18. вперше виступив з критикою метафізичних ідей в біології.
19. матеріаліст, спростовував метафізичні й ідеалістичні погляди
на види.
20. вперше створив еволюційну теорію.
21. вперше створив наукову теорію еволюції органічного світу.
Опрацювати п.42
Заповнення таблиці «Форми природного добору».
Ознака Стабілізуючий Рушійний Розриваючий
Умови дії
середовища
Вплив на
фенотип
Результат
Приклад
Д.з. п.42 Дати відповіді на тестові запитання
16.03.
Біологія 6 класТема: Голонасінні Л.д. Будови пагонів і шишок хвойних рослин.
Опрацювати п.42
відео про голонасінні
Пройти тести за посиланням
тести Відповіді записати в зошиті
Хімія 8 клас
Тема Фізичні властивості основ.
Опрацювати п 29, стор.153-154 ( до хімічних властивостей )
Пройти за посилання і виконати завдання
основи ( в зошиті) все що стосується теми уроку ( тобто до хімічних властивостей)
Д.з. п29, стор 153-154
впр220, 221
Хімія 10 клас
Тема Вуглеводи. Класифікація вуглеводів, їх утворення й поширення у природі.
Опрацюват п.20, стор.99 (до першого абзацу післясхеми)
Таблицю доповнити , записати в зошиті
Переглянути відео
Класифікація вуглеводів
Пощирення в природі.
Ознайомлення з поширенням в природі
та фізичними властивостями глюкози (зовнішній вигляд, розчинення у воді).
Глюкоза міститься майже в усіх органах рослин – плодах, корінні, листі,
квітках. Багато її є у винограді, солодких фруктах , цукровій тростині, цукрових буряках, ягодах.
Глюкоза входить до складу тваринних організмів. Її масова частка у крові людини
становить близько 0,1 %. У
рослинах глюкоза утворюється в процесі фотосинтезу.
Сахароза міститься в цукрових буряках, стеблах
цукрових тростин, соці берези, багатьох плодах і овочах
Полісахариди
складаються з великої кількості моносахаридів. До них відносяться:
·
крохмаль;
·
глікоген;
·
целюлоза;
·
хітин та ін.
Крохмаль – найпоширеніший у рослинному світі вуглевод. Він
утворюється в листі в результаті фотосинтезу і відкладається в корінні, бульбах
і зернах. Масова частка крохмалю в бульбах картоплі становить близько 20 %, у
зернах пшениці та кукурудзи – 70%, рису – близько 80 %.
Зі збільшенням кількості мономерів розчинність полісахаридів зменшується і
солодкий смак зникає.
Целюлоза є важливим
структурним компонентом клітинних стінок багатьох одноклітинних, грибів і
рослин. Завдяки особливій будові целюлоза нерозчинна у воді і має високу
міцність. В середньому 20-40% матеріалу клітинних стінок рослин становить
целюлоза, а волокна бавовни – майже чиста целюлоза, і саме тому вони
використовуються для виготовлення тканин.
Хітин входить до складу
клітинних стінок деяких найпростіших і грибів, зустрічається він і в окремих
груп тварин, наприклад у членистоногих, в якості важливого компонента їх
зовнішнього скелета.
Відомі також складні полісахариди, що складаються з
двох типів простих цукрів, які регулярно чергуються в довгих ланцюгах. Такі
полісахариди виконують структурні функції в опорних тканинах тварин. Вони
входять до складу:
·
міжклітинної речовини шкіри;
·
сухожиль;
·
хрящів;
·
надаючи їм міцність і еластичність.
Узагальнення і
систематизація знань. Виконати завдання в зошиті
- Вкажіть
загальну формулу вуглеводнів
- CnH2n+2O
Б)
CnH2nO
- CnH2nO2
Г) Cn(H2O)m
- Як називають вуглеводи, які складаються з двох залишків моносахаридів
А)
полісахариди
Б)
олігосахариди
В) дисахариди Г) моносахариди
В) дисахариди Г) моносахариди
- Вкажіть
значення відносної молекулярної маси глюкози
А) 342
Б)
180
В) 120 Г) 276
В) 120 Г) 276
- Вкажіть,
яка з поданих речовин має тривіальну назву « виноградний цукор»
А)сахароза
Б) гліцерин
В) глюкоза Г)фруктоза
В) глюкоза Г)фруктоза
- Вкажіть,
до якої групи належить глюкоза
А)
багатоатомний спирт
Б) альдегідоспирт
В) альдегід Г) дисахарид
В) альдегід Г) дисахарид
- Вкажіть
речовини, що належать до вуглеводів
А)
крохмаль, глюкоза, натрій
стеарат
Б)
целюлоза, метанол, фруктоза
В) сахароза, крохмаль, целюлоза Г)глюкоза, тристеарин, етанол
В) сахароза, крохмаль, целюлоза Г)глюкоза, тристеарин, етанол
7. Вкажіть речовину, що належить до
дисахаридів
А)
глюкоза
Б)
фруктоза
В) сахароза Г) крохмаль
10. Виберіть продукт, в якому знаходиться крохмаль:
А) рис Б) виноград
В) буряк Г) клубніка
В) сахароза Г) крохмаль
10. Виберіть продукт, в якому знаходиться крохмаль:
А) рис Б) виноград
В) буряк Г) клубніка
Цікаві факти.
1. В організмі деяких ропух глюкоза знайшла собі досить цікаве застосування.
У зимовий період інколи можна знайти ропух, вмерзлих у крижані
брили, але після розмерзання земноводні оживають. Як цим тваринам не вдається
не замерзнути на смерть?
Виявляється, з початком холодів у
крові ропух кількість глюкози збільшується в 60 разів. Це заважає утворенню
всередині організму кристаликів льоду.
2. Герої роману Жюля Берна «Діти капітана Гранта» тільки зібрались повечеряти
м'ясом гуанако, як раптом з'ясувалося, що воно зовсім неїстівне. Можливо, воно
надто довго зберігалося? — спантеличено спитав один з них. Ні, воно, на жаль,
надто довго бігло! — відповів Паганель.
М'ясо смачне лише тоді, коли тварина
убита під час відпочинку, але, якщо за нею тривалий час полювати і тварина
довго біжить, тоді її м'ясо неїстівне.
Коли клітина дихає киснем, глюкоза
«згоряє» в ній, перетворюючись на воду та вуглекислий газ, з виділенням
енергії. Припустімо, тварина довго біжить. Кисень не встигає потрапляти в клітини
м'язів. А проте клітини «задихаються» не відразу. Починається цікавий процес
— гліколіз (це означає «розщеплення цукру»). Під час розпаду глюкози утворюється
не вода та вуглекислий газ, а більш складна речовина. Чим більше молочної
кислоти накопичується у м'язах, тим тварина відчуває більшу стомленість.
Нарешті, всі запаси глюкози у м'язах витрачаються. Необхідно відпочити, «перевести
дух», поповнюючи киснем кров. Саме молочна кислота зробила недобрим м'ясо
тварини, підстреленої героями Жюля Верна.
Домашня робота.
Вивчити відповідний параграф у підручнику.
Тема Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору. Лабораторне дослідження: виявлення сліпої плями на сітківці ока
Опрацювати п.42
Переглянути відео Будова ока
Скклавсти опорну схему " Оптична система ока"
Знайти додатковий матеріал по темі " Порушення зору і його гігієна", зробити записи в зошиті.
Провести лабораторне дослідження " Виявлення сліпої плями на сітківці ока" стор.200. оформити в зошиті
Пройти тести за посиланням
Будова ока
Д.з. Опрацювати п.42
Дати відповіді на запитання до параграфа
.
8 клас Біологія
Тема Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору. Лабораторне дослідження: виявлення сліпої плями на сітківці ока
Опрацювати п.42
Переглянути відео Будова ока
Скклавсти опорну схему " Оптична система ока"
Знайти додатковий матеріал по темі " Порушення зору і його гігієна", зробити записи в зошиті.
Провести лабораторне дослідження " Виявлення сліпої плями на сітківці ока" стор.200. оформити в зошиті
Пройти тести за посиланням
Будова ока
Д.з. Опрацювати п.42
Дати відповіді на запитання до параграфа
Немає коментарів:
Дописати коментар